Skip to main content

Αλλαγές


Ξέρεις… Η ζωή είναι πολύ απρόβλεπτη για να βγάζεις γρήγορα συμπεράσματα. Τη μια είσαι τόσο σίγουρος ότι τα πράγματα «έτσι είναι», αλλά τελικά έρχεται κάτι άλλο και σε κάνει να αναθεωρείς. Οι ανθρώπινες σχέσεις είναι πολύ περίπλοκες για να μπορείς με σιγουριά να διαπιστώσεις το οτιδήποτε. Οι ανθρώπινες σχέσεις δεν είναι άσπρο και μαύρο. Ας ξεκινήσουμε με αυτή την παραδοχή.

Η αλήθεια είναι αυτή. Όλα από μια παραδοχή ξεκινάνε. Προσπαθώντας να εξηγήσουμε τον κόσμο γύρω μας, προσπαθώντας να εξηγήσουμε εμάς τους ίδιους, από κάπου πρέπει να ξεκινήσουμε. Και ξεκινάμε από τα απτά και σίγουρα, γιατί η αβεβαιότητα είναι παντού στη φύση. Παραδεχόμαστε κάποια πράγματα για μας, ο καθένας άλλωστε έχει τόσα να πει, παρότι ενίοτε δείχνει τόσα λίγα... Και βεβαίως, η αλήθεια είναι υποκειμενική και διαφορετική για τον καθένα, πράγμα που καθιστά δύσκολη την ανεύρεσή της από τρίτους.

Ξεκινώντας από τη δική μας αλήθεια, ας ομολογήσουμε ότι ποτέ δεν υπήρξαμε τόσο τέλειοι όσο νομίζουμε. Με κάποια βασικά εργαλεία ξεκινήσαμε και βαθμιαία χτίσαμε τους εαυτούς μας, γι’ αυτό άλλωστε είναι τόσο δύσκολο να αλλάξουμε σε βάθος χρόνου. Ξέρεις, ο πυρήνας μένει άθικτος, επομένως είναι δύσκολο να κάνουμε αυτοκριτική και να αναγνωρίσουμε τα ψεγάδια μας. Αλλά χρειάζεται κι αυτό πού και πού για να γινόμαστε καλύτεροι άνθρωποι, γιατί τελικά το αντιλαμβανόμαστε σκληρότερα, αργά ή γρήγορα, θέλοντας και μη.

Ξέρεις… Ποτέ δεν υπήρξαμε πραγματικά ευτυχείς. Όταν οι ρυθμοί ζωής είναι γρήγοροι, είναι εύκολο να καλυφθούμε με ένα πέπλο χαράς στο πρόσωπό μας, όσο κι αν ξέρουμε ότι τα πράγματα δεν είναι ακριβώς όπως τα προσδοκούσαμε. Προς Θεού, όμως, δεν υφίσταται παραδοχή ως προς την αναζήτηση της χαράς στη ζωή. Αυτό είναι κάτι που διαρκώς ψάχνουμε στο πρόσωπο των άλλων. Ψάχνουμε να βρούμε αυτό που μας ικανοποιεί πραγματικά και που μας κάνει να γελάμε δίχως απαραίτητα να υπάρχει λόγος. Κάποιες περιόδους η αναζήτηση είναι επώδυνη και μακρά και δεν οδηγεί πουθενά, αλλά, άλλες, είναι όχι μόνο καρποφόρα αλλά και απρόσμενη.

Ξέρεις… Οι αλλαγές είναι υπαρκτές, όσο κι αν δεν προλαβαίνεις να το συλλάβεις. Συντελούνται διαρκώς, το αισθάνεσαι, αλλά αυτό που κάνεις είναι απλώς να ζεις τη στιγμή γιατί κάποιες φορές δεν έχει σημασία να το αναλύσεις. Βλέπεις οι σχέσεις σου να καλυτερεύουν από όλες τις εκφάνσεις και αυτή η αλλαγή είναι παραπάνω από πασιφανής.

«Γιατί γελάς;». Ξέρεις… Ο κόσμος δεν έχει συνηθίσει να σε βλέπει να γελάς. Αυτό που εκλαμβάνει είναι μια αδιάλειπτη ανία και μιζέρια, γιατί έτσι τα φέρνουν αυτοί οι ρυθμοί ζωής. Όταν όμως αυτοί μεταβάλλονται ξαφνικά, ο καθένας έρχεται αναπόφευκτα αντιμέτωπος τόσο με τη δική του αλήθεια όσο και με αυτήν των δίπλα του. Τότε δεν υπάρχουν δικαιολογίες, μονάχα σιωπή. Γιατί τότε ο κόσμος αντιλαμβάνεται ότι κάτι έχει αλλάξει και το βλέπει καθημερινά στο πρόσωπό σου.

Ξέρεις… Κανείς δεν επέλεξε να ζει έτσι. Ήταν αναγκαίο κακό αλλά και καλό ταυτόχρονα. Έδωσε την ευκαιρία σε εκατοντάδες ανθρώπους να αντιμετωπίσουν κατάματα όσα οι γρήγοροι ρυθμοί ζωής κάλυπταν για εκείνους. Φανέρωσε αμετάβλητα κωλύματα, ενοχλητικές ανθρώπινες στάσεις. Συνάμα, όμως, ξεκαθάρισε το αυτονόητο: τη μεταξύ μας συνύπαρξη.

Ξέρεις… Δεν βρίσκονται πολλές τέτοιες ευκαιρίες. Η καταλληλότερη ώρα να βρεις την αλήθεια είναι εδώ και τώρα, που ζούμε όσο ποτέ άλλοτε αυτό που χρόνια δεν παραδεχόμασταν. Τις αγεφύρωτες διαφωνίες, τις αποστάσεις στις σχέσεις μας με τους τριγύρω μας. Η ζεστασιά του λαού μας «υψώνεται» υπέρμετρα και έρχεται να μας μάθει ότι όσο κι αν προσπαθούμε να αποφύγουμε την αλήθεια, κάποια στιγμή θα μας χτυπήσει την πόρτα.

Γιώργος Νικόλας Βλάχος

Comments

Popular posts from this blog

Κώδικας... Γυναίκα: Οι γυναίκες που μας ταξιδεύουν στο χωροχρόνο

Την Πέμπτη 17 Νοεμβρίου, παρακολούθησα με ιδιαίτερη συγκίνηση την θεατρική παράσταση «Κώδικας... Γυναίκα» του   Βαλεντίνου Τσίλογλου , στο Θέατρο Βαφείο - Λάκης Καραλής . Εμπνευσμένος από συνεντεύξεις του διαδικτύου και κείμενα του Άλαν Μπένετ, ο Βαλεντίνος Τσίλογλου συνθέτει μια παράσταση που αποτελείται από τέσσερις συγγενικούς μονολόγους, διαφορετικών δεκαετιών και δημιουργεί τέσσερις μικρόκοσμους, ασύνδετους φαινομενικά μεταξύ τους, αλλά με κοινές αναφορές και υπόγειες διαδρομές. Υπόθεση Τέσσερις γυναίκες, που δεν γνωρίζονται μεταξύ τους, μικροαστικής τάξης, που για κάποιο λόγο βρίσκονται σε προσωπικό αδιέξοδο, αναζητούν τη λύτρωση. Κωμικές εκ πρώτης όψεως φιγούρες, παλεύουν να παραμείνουν αναλλοίωτες μέσα σε ένα κόσμο εχθρικό. Σε μια κοινωνία που τις γυναίκες αυτές τις χαρακτηρίζει ως «περιθωριακές», οι ίδιες παραμένουν εκτεθειμένες και ευάλωτες μπροστά μας, με την ελπίδα να μην γίνουμε επικριτικοί μαζί τους αλλά να τις αγκαλιάσουμε και να τις αγαπήσουμε. Σχόλια Μια παράσταση ...

Ο δρόμος είν' μακρύς μέχρι τη Λάρισα

Σιχάθηκα τη μετριότητα της ψευδαίσθησής τους δαύτη τη σφοδρότητα της ψυχής κλουβιά είν' όλες αδυσώπητα οι προσδοκίες για την αλλαγή στην ποταπότητα. Κι ελπίζουν μάταια σε φωτεινό Γιν που ο κόσμος να χαλάσει και η γη να χαθεί αύριο για πάντα στη σιγή δεν θα τραπούν ποτέ τους σε φυγή. Είναι του έρωτα το τέρας το αδηφάγο που γεννάται δίχως όρια σαν από μάγο κατάρες μεταμφιεσμένες μέσα σ' έναν τράγο που το λαρύγγι μου σφίγγουν και ξάφνου όλο συνάγω: Συμπεράσματα ματαιόδοξης στορίας είναι αποσπάσματα χτυποκάρδια που σαν ψες ηχούσανε κατάματα απ' το πρωί ως το σούρουπο και τα χαράματα. Που να ήξερα πως τον μονοδρομήσαν μόλις που εγώ εγλίστρησα και ύστερα τρακάρανε απρόσμενα στο ίσωμα συμφέροντα από άτομα μονάχα κι ενδιαφέροντα μα διαφέροντα. Είναι που στην εξοχή τα πάντα τρέχουν από τα παιδιά και τα ρυάκια που μας βρέχουν ως τους καλοπροαίρετους τους γείτονες που αρμέγουν κάθε σπιθαμή αξιοπρέπειας που διαθέτουν. Λυπάμαι για τις άγαρμπες κινήσεις τα...

Οι μοιραίοι

Είμαι ένας εκ των χιλιάδων οργισμένων πολιτών που ξεχύθηκαν στους δρόμους. Είστε φονιάδες αθώων ψυχών και εκλιπόντων που γίνηκαν στάχτη. Είναι δεκάδες που ούτε καν πρόφτασαν το τηλέφωνο να σηκώσουν. Είμαστε μύρια κόσμου τυχερού (;) κι απέλπιδου που σηκώνουμε το αστάθμητο βάρος της τέφρας των μοιραίων.